Cigi, kávé, energiaital – a munkahelyi táplálkozás alapkellékei?

Reprezentatív kutatás készült a magyarországi munkavállalók táplálkozási szokásairól. Kiderült, hogy van, aki kétszer vagy többször is eszik a munkahelyén, mások egyszer sem. A számok elemzése mellett tippeket is adunk.

Kávé, cigi, energiaital, munka

A felmérés szerint a dolgozók 62 százaléka eszik rendszeresen, és a válaszadók 84 százaléka ebédel a munkahelyén, tehát ez számít a legstabilabb étkezésnek egy munkavállaló napjában. Természetesen az ebéd mellett a reggeli és a vacsora a legnépszerűbb, de a húszas éveikben járó dolgozók számára a köztes étkezések, a tízórai és az uzsonna is nagy jelentőséggel bír. Rájuk jellemző, hogy kétszer vagy többször esznek kizárólag munkaidőben, miközben az 50-59 évesek körében sokan egyáltalán nem étkeznek a munkahelyükön. Jó hír, hogy a válaszadók 63 százaléka az átlagosnál nagyobb hangsúlyt fektet az egészséges táplálkozásra, sőt 69 százalék hajlandó többet is fizetni a minőségibb táplálékért.

De mire figyeljen oda egy dolgozó ember az étkezésével kapcsolatban?

1. Fontos a reggeli

Munkába járó embernek a reggeli talán a legnehezebb étkezés, hiszen az ébredés utáni időszak általában rohanással telik. Az áldozat ugyanakkor megéri, hiszen a tápláló reggelivel sokkal aktívabbak lehetünk egész nap. A legjobb, ha a napi első étkezésünk fehérjét, lassú felszívódású szénhidrátot és egészséges zsírokat is tartalmaz.

2. Igyunk vizet

Már felkelés után érdemes egy pohár vízzel indítani, amitől garantáltan felfrissülünk. A napközbeni fáradságérzet egyik oka a szomjúság lehet, ezért fontos ügyelni az elegendő folyadékbevitelre munka közben. Naponta 1,5-2 liter víz elfogyasztása mindenképpen ajánlott, lehetőleg egyenletesen elosztva. Mindig legyen előttünk egy teli pohár, amiből folyamatosan kortyolgathatunk.

3. Kevesebb „közösségi egészségkárosítás”

Munkahelyeken hagyománya van a kávé-cigi-energiaital triumvirátusnak, amely a kollégák közös időtöltésének a része, egyúttal ezeken a beszélgetéseken lehet hozzájutni a legérdekesebb infókhoz. Csakhogy ez a hármas a legkevésbé sem tesz jót a szervezetünknek, ezért már azzal sokat tehetünk magunkért, ha nemet mondunk rájuk.

4. Rendszeres étkezés

Ismerős az érzés, hogy farkaséhesen esünk haza? Ha igen, akkor az annak a jele, hogy nap közben nem figyeltünk a helyes táplálékbevitelre. Határozzunk meg napi öt étkezést, és ezeket rendszeresen tartsuk be. Sokat tehetünk ennek érdekében, ha tudatosan csomagolunk magunknak tízóraira és uzsonnára valót is, ami akár egy-egy gyümölcs is lehet.

5. Kerüljük a kajakómát

Gyakori hiba, hogy a dolgozók kiéheztetik magukat ebédig, aztán nagy étvágyukban nehéz, zsíros, cukros fogásokat választanak. Ezek a kopogó szemeket biztosan megnyugtatják, de a kajakóma néven ismert állapot kialakulásához vezetnek, így ebéd után nemhogy a munka esik majd nehezünkre, hanem az ébren maradás is.

6. Nassolás kiiktatása

A kimaradó étkezések miatt kialakuló éhségérzetet sokan nassolással, a munkahelyeken fellelhető automatákban található csokikkal és kekszekkel enyhítik. Ez azonban enerválttá teszi az embert, mert valós tápanyag helyett csak ideiglenesen pörgetjük fel a szervezetünket, ami így hamar ki fog égni, és még több cukorbevitelre vágyik majd. Ez ördögi kör.

Ingyenes konzultáció

Válasszon időpontot, témakört és szakemberünk felkeresi Önt. Tárgyaljon létszámgazdálkodási lehetőségekről és megoldásokról teljesen ingyenesen.