Volt már munkahelyi konfliktusod? Akkor ez Neked szól!

Még a legjobb családban is vannak konfliktusok – szokták mondani. Mindez még inkább igaz, ha nem családtagok vannak összezárva huzamosabb időre. Még a legjobb csapatban is vannak konfliktusok. Segítünk, hogyan kezeld a nézeteltéréseket a munkahelyen.

Munkahelyi konfliktus

Ahány ember, annyiféle személyiség, érzékenységi szint, munkamorál és beszédstílus. A barátainkat általában úgy válogatjuk, hogy hozzánk hasonlóan gondolkodjanak, a munkatársainkat viszont nem szűrhetjük meg, ezért meg kell tanulnunk együtt dolgozni velük. Mit tegyünk, ha egy-egy kollégánkkal feszült viszonyba keveredünk?

1. Ne essünk kétségbe!

Az első és legfontosabb dolog, hogy nem szabad kétségbeesni, ha konfliktusba keveredünk egy munkatárssal. Egyrészt mint már említettük, ez teljesen természetes dolog, mondhatni törvényszerű, hogy ahol egy csapatban több ember dolgozik együtt, ott előbb-utóbb lesz egy kis feszültség. Másrészt a konfliktus előnyünkre is válhat, hiszen felszínre hozhat olyan elfojtott dolgokat, amelyek végül csak jót tesznek a közös munkának. Alapvetően nem a konfliktussal magával szokott baj lenni, hanem azzal, ha nem megfelelően kezeljük a helyzetet.

2. Induljon a kibeszélő show!

Ha már nem félünk a konfliktustól, elkezdhetjük megoldani a problémát. Ennek egyetlen hatékony módszere van: a nyílt és őszinte kommunikáció a nézeteltérésben érintett felek között. Vessük fel a kollégánknak, hogy az utóbbi időben azt éreztük, hogy feszült a munkakapcsolatunk, és szeretnénk ezt megbeszélni vele, mert ez mindkettőnk érdeke lenne. Egy-egy ilyen beszélgetés arra is alkalmat ad, hogy kicsit jobban megismerjük a másikat – még a végén kiderül, hogy nem is vagyunk annyira különbözőek!

3. Tilos a személyeskedés!

Vannak bizonyos dolgok, amiket egy kibeszélő találkozón muszáj kerülni. A személyeskedés tipikusan ilyen, ezzel csak olajat öntenénk a tűzre, és csak tovább rontanánk vele a helyzetet. Legyünk megértőek és empatikusak, a problémát pedig szakmai oldalról közelítsük meg. Konkrét példákon keresztül a kolléga racionális énjére próbáljunk hatni, hogy a hatékonyabb munkavégzés szempontjából lenne fontos változtatnunk a munkakapcsolatunkon.

4. Hallgassuk meg a másik felet is!

Csak akkor van értelme egy ilyen beszélgetésnek, ha kíváncsiak vagyunk a másik fél érzéseire, véleményére is. Ne akarjuk dominálni a párbeszédet, mert ha egy nagy monológban csak soroljuk, hogy mivel van bajunk, miközben levegőhöz jutni sem hagyjuk a másikat, azzal nem fogunk célt érni. Az aktív hallgatás nagyon fontos, hagyjunk teret a kollégának, hogy ő is elmondhassa, hogyan látja a helyzetet. A megoldást közösen kell megtalálni, nem pedig egymásra erőltetni azt.

5. Hangsúlyozzuk az egyetértést!

A nézeteltérésnek a nevében is benne van, hogy különbözőképpen, akár ellentétesen gondolkodunk bizonyos dolgokról. Ennek természetes velejárója, hogy a beszélgetés során hangsúlyos szerepet kapnak majd azok a pontok, amelyekben nem értünk egyet, a cél azonban az lenne, hogy megtaláljuk a mindkét fél számára kielégítő közös nevezőt. Ezért fontos, hogy hangsúlyozzuk ki azokat a dolgokat, amelyekben egyetértés van közöttünk, hiszen az ilyen pozitív gondolkodás lendíthet túl minket a konfliktuson.

Ingyenes konzultáció

Válasszon időpontot, témakört és szakemberünk felkeresi Önt. Tárgyaljon létszámgazdálkodási lehetőségekről és megoldásokról teljesen ingyenesen.