Kérdése van? Ingyenes zöld számunk: 06/80 980-045 info@hsakft.hu

Ne legyünk tudálékosak! Így kezeljük jól a kollégák hibáit!

Hozzáadva: 2018-12-07

Ahogy a családunkat, úgy a legtöbb esetben a kollégáinkat sem válogathatjuk meg. Kénytelenek vagyunk együtt élni a hibáikkal a munkahelyen, klasszikus „megszoksz vagy megszöksz” szituációnak tűnik. De nem egészen az: van lehetőségünk javító szándékkal felhívni a figyelmüket a hibákra. Megmutatjuk, hogyan tegyük ezt úgy, hogy ne sértsünk és ne látsszunk tudálékosnak.

1. Lássuk meg a pozitívumokat is

A legfontosabb, hogy ne egész pályás letámadással rohanjuk le a kollégát a szemére hányva a hibáját. Mindig gondoljunk bele abba, hogy mint minden dolgozó ember, mi is hibázunk néha, és nekünk sem esne jól, ha ezt egy kollégánk érzéketlenül tenné szóvá nekünk. Ne a legrosszabbat feltételezzük a saját munkatársainkról, vegyük észre, ha jó szándék vezérelte őket, és ismerjük el, ha valamit jól csináltak. Ezeket alkalmazzuk a hiba megosztásakor: előbb mondjuk el, hogy tudjuk mennyi munkát fektetett az adott dologba, ha voltak benne jó megoldások, azokat emeljük ki, és ezután hívjuk fel a figyelmét a hibára. Így látni fogja, hogy nem kárörvendünk, hanem a közös cél érdekében javítottuk ki őt.

2. Felkiáltójelek helyett kérdőjeleket használjunk

Bármennyire is magabiztosak vagyunk, bármennyire is tudjuk, hogy nekünk van igazunk egy vitás munkahelyi kérdésben, soha ne olyan mondatokkal kommunikáljuk ezeket, amelyeknek a végére felkiáltójelet lehetne odabiggyeszteni. Ezzel ugyanis semmi kétséget nem hagyunk a saját igazunk felől, amivel a másik hibáját nemcsak felnagyítjuk, hanem egyenesen vádló hangnemben, arrogánsan tesszük ezt. Az ilyen viselkedés egy munkahelyen nem kifizetődő, mert ezzel a minimális tiszteletet sem adjuk meg a kollégáinknak. Felkiáltójelek helyett kérdőjelekkel kommunikáljuk a másik hibáit: ne kijelentsünk, hanem célzott kérdésekkel próbáljuk rávezetni a társunkat arra, hogy maga vegye észre, ha elrontott valamit. Neki sokkal kevésbé lesz kellemetlen így, és hálás lesz az empátiánk miatt.

3. Indokoljuk meg a szakmai véleményünket

Amikor egy munkatárs hibája kerül szóba, mindig az a legérzékenyebb pontja az ügy kezelésének, hogy ne személyeskedésnek tűnjön az ezzel kapcsolatos észrevételünk. Ezt úgy tehetjük meg a leghatékonyabban, ha az eszére akarunk hatni, és vagdalkozás helyett olyan szakmai érvekkel indokoljuk meg a meglátásunkat, aminek hatására neki is be kell látnia, hogy valóban hibázott. Ha megérti, hogy kellően alá van támasztva az érvrendszerünk, neki is könnyebb lesz beismernie, hogy igazunk van.

4. Ajánljuk fel a segítségünket

Bármilyen hibát is követett el a munkatársunk, nem valószínű, hogy ezt tudatosan tervelte ki, sőt szinte biztosan rosszul érzi magát amiatt, hogy elrontott valamit. Mindig ebből a jóindulatú feltételezésből induljunk ki, és bújjunk a megértő kolléga bőrébe. Ennek a legjobb módszere, ha udvariasan felajánljuk a segítségünket a probléma megoldásában. Előfordulhat, hogy a munkatársunk ezt nem nem fogadja el, mert a saját hibáját maga szeretné kijavítani, de a gesztust, amit tettünk felé, biztosan értékelni fogja.

Bejelentkezés

Regisztráció Elfelejtett jelszó

Elfelejtett jelszó

Állás keresés

Részletes álláskereső